الرئيسيةمكتبة الصورس .و .جبحـثالمجموعاتدخولالتسجيل

شاطر | 
 

 يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
رفيقة القمر
($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
 ($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الأحد ديسمبر 20, 2009 12:11 pm

بسم الله الرحمن الرحيم


..
.
.
.
.
.
.







انا جايبالكو النهاردة قصة عائلة عادية جداااا وهادئة لا وكلو الا الهدوء هاديين جداااا


تشبة معظم العائلات في الدنيا




الفصل الاول



استيقظت الأم سعاد في إرهاق واضح قبل الشروق بربع ساعة ....جاهدت لتحاول إيقاظ جسدها المجهد واللحاق بصلاة الفجر قبل الشروق ........مشيت على أطراف أصابعها كي لا توقظ زوجها الذي صلى قبلها ......توضأت وصلت الفجر وجلست لحظات ثم قامت الى المطبخ كى تحضر طعام الغداء كي يكون جاهزا عند عودتها من عملها ........

(حد فى الدنيا يصبح يقشر بصل ؟ ) تمتمت فى سرها ووجهها الوردى المشرب بحمرة يزدادا احمرارا من تقشير البصل .....سارعت لوضع اللحم ليسلق وهى تدعو الله الا يكون الجزار كالعادة ضحك على زوجها وأعطاه لحم عجوز لا ينضج الا بعد 6سنوات !!! سارعت بضرب الطماطم فى الخلاط ومدت يدها لاخراج كيس من البسلة المخلوطة بالجزر الى أعدتها بالأمس وهى تشاهد المسلسل العربى وتغالب النوم ........

.نظرت الى الساعة وجدتها السادسة والربع حالا ستبدأ غارة ايقاظ الأولاد للذهاب الى المدرسة مرت على غرفة ابنها خالد وجدته مستلقى على فراشه بالعرض والغطاء مكوم على الأرض والغرفة فى حالة فوضى كأن قنبلة نووية مرت بها وتركت ابنها حى يرزق !!!

(اصحى يا خالد يالا ح تتأخر عن المدرسة مش كل يوم تعذبنى على ما تصحى )

وأخذت تلتقط الاكواب الملقاة حول جهاز الكومبيوتر والأطباق الملقاء فوق الكتب فى سيريالية عجيبة وحاولت بصعوبة استخراج كتبه من بين الانقاض بلا جدوى !!

(اصحى يابنى بلاش غلب على الصبح !!)

فرد عليها بصوت نائم متذمر (ياماما حرام عليكى انا نايم الساعة 3 سيبينى انام شوية)

ردت بصوت غاضب اهتز له جسدها البدين ( انت غبت امبارح من المدرسة يلا علشان تروح ولا عاوز ابوك يعملها لنا حكاية ؟ انت ناسى انك فى تانية ثانوى ؟ ثانوية عامة يابنى !!! 5 دقايق والاقيك لبست هدومك !!!! )

وخرجت من غرفته حاملة كارثة متحركة من الاكواب والاطباق والاوراق وذهبت الى المطبخ .....

وخرجت لغرفة ابنتها الصغرى ملك ذات الثمانى سنوات وكالعادة صراخ وبكاء وادعاء انها مصابة بمغص رهيييييب وان فيل هندى مر على قدمها بالليل ولهذا لا تستطيع الذهاب الى المدرسة !!

خرجت الام من غرفة ملك وهى تجرى على المطبخ بعد ما شمت رائحة شياط البسلة ....وأخذت تهذى بكلمات ساخطة ( على الخلفة واللى بيخلفوها !!) وانقذت البسلة بأعجوبة ووجدت اللحم – كالعادة - مازال أمامه ساعتين كى ينضج بعد ما امتص كل المرق ومازال كجلمود صخر !!

وهنا فاض كيلها وصرخت فى كل النائمين ( حرام عليكم انا ح ألاقيها من الطبيخ ولا من الشغل ولا من تنضيف البيت ولا من المدارس .....يالا كلكم تصحوا فى دقيقة واحدة !!!!)

وكأن هذه الصرخة هى علامة الخطر بالنسبة لخالد وملك فقاموا على الفور من غرفهم وكالعادة المعركة اليومية على دخول الحمام التى انتهت بتسرب ملك كالزئبق من فتحة الحمام وتركته يتوعد لها عندما تخرج !!!!!!!

أعدت الأم الافطار ودخلت غرفتها كى ترتدى ملابسها على عجل كى تلحق بعملها فى موعدها فالأمر لا يحتمل شخطة من المدير ولا مقلب جديد من احدى الزميلات المخلصات !!!!! استيقظ زوجها محمود على حركتها وهى ترتدى ملابسها ودون أن يفتح عينيه كى لا يطير النوم منهم قال لها بصوت متذمر ( هو مفيش يوم الواحد يصحى من غير سارينة الانذار دى ؟ )

كادت ترد عليه بعصبية ولكن لم تشأ ان تبدأ يومها بخناقة وجزت على أسنانها وهى تنظر للساعة فى استغاثة ( صباح الخير يا محمود الولاد ما بيصحوش الا بالطبل البلدى .......يالا أحسن ح تتأخر على شغلك انت كمان !!)

دفن رأسه تحت المخدة وهو يقول( لسه ح انام شوية كمان !!)

تمتمت فى سرها ( هم العيال جايبينه من برة ؟) وضبطت له المنبه ليوقظه بعد ربع ساعة كى لا تقوم غارة عند عودتها انها هى من تركته نائم وانها السبب فى تأخيره !!!!

اتمت ارتداء ملابسها وخرجت وجدت خالد وملك ارتدوا ملابس المدرسة ويتناولون الافطار ....... وامسكت شعر ملك لتمشيطه وهى تأكل فاعترضت وقالت ( ياماما كده الأكل ح ينزل فى شعرى !!!)

فقالت لها فى تعجب ( ياستى اللماضة دى مش بأشوفها الا فى البيت وفى المدرسة بتسيبى البنات يضربوكى ليه ؟)

فدافعت عن نفسها وقالت (لا ياماما محدش بيضربنى ده انا اللى بأموتهم من الضرب حتى اسألى خالد....... مش كده ياخالد ؟ )

فأجاب على طريقة فؤاد المهندس (اه طبعا على يدىىىىىى !!)

فأنهت الأم الصراع المتوقع وقالت لخالد بطريقة آمرة ( خالد توصل أختك لحد باب المدرسة وما تسيبش ايديها مفهوم ؟ )

وهمت بالخروج ثم عادت لتتأكد انها أغلقت البوتاجاز ولم تترك الحنفية مفتوحة ثم مرت على غرفة ابنتها الكبرى سلمى وفتحتها بهدوء ووجدتها نائمة فى هدوء تحتضن الوسادة وكأنها تحتضن صورة فارس الاحلام وبجوارها عدة كتب يبدو انها أمضت الليل فى قراءتهم وأيقظتها بهدوء فاستيقظت وهى تبتسم لأمها وتقول ( لها صباح الخير ياقمر )

فأشرق وجه الأم لأول مرة منذ استيقاظها وقالت لابنتها فى حنان ( صباح النور ياحبيبتى .....بصى كملى سوا اللحمة واعملى الرز قبل ما اخواتك ييجوا وما تنسيش تنضفى البيت كويس .....يالا كملى نومك ياحبيبتى !!!)

فردت بصوت نصف نائم ( حاضر ياماما !!) ثم احتضنت وسادتها وأكملت أحلامها .....

نظرت اليها الأم بحنان وهمست
(ربنا يعدلهالك ياسلمى يابنتى يارب !!!!!!!)

منقوووووووووووووووووووول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
MR:DoDy
|| ♥ مؤسس المنتدي ♥ ||
|| ♥ مؤسس المنتدي  ♥ ||
avatar

الجنس : ذكر
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الأحد ديسمبر 20, 2009 12:31 pm

ههههههههههههههههههههههههههه

والله جامده جدااااا جدا يا علا

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
تسلم ايدك بجد


غــــــــــــــــــــــ افضل منـــكـ ـــــــــــــــــــروي

قـريبـآ { ~
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
كماتشو
|| ♥ مؤسس المنتدي ♥ ||
|| ♥ مؤسس المنتدي  ♥ ||
avatar

الجنس : ذكر
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الأحد ديسمبر 20, 2009 12:47 pm

واضح يا علا ان العيله هاديه اوى اوى اوى
ههههههههههه
تسلم ايدك يا جميل على التوبيك الرائع دا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
لحظة حب
($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
 ($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الإثنين ديسمبر 21, 2009 7:10 am

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
تسلم ايدك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
رفيقة القمر
($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
 ($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الأربعاء ديسمبر 23, 2009 3:44 am

شكرا لمروركم يا جماعة وان شاء الله هنزلكم الحلقات التانية
دة ايه النور دة حسام شخصيا منور موضوعى 
شكرا ليكو بجد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
رفيقة القمر
($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
 ($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الخميس ديسمبر 24, 2009 11:25 am

[b]

انا اسفة جدا على التأخيؤ يا جماعة معلش اصلى كنت مشغولة اوى الاسبوع الى فات

الحلقة الثانية


دق المنبه بجوار سلمى معلنا العاشرة صباحا ومعلنا أيضا انتهاء الحلم الجميل الذى كانت تحلمه والذى تحلمه منذ سنوات !!! مدت يدها لتسكت صوت المنبه المزعج وهى لا تزال مغمضة العينين وكأنها لا تريد ان تترك الحلم ابدا .....ثم قامت الى الحمام لتزيل آثار النوم عنها كى تبدأ رحلة الشقاء اليومى فى تنظيف الدمار الشامل الذى يتركه اخوتها خلفهم ..... دخلت المطبخ لتجد بقية طعام الغداء لم يعد ومدفعية من الاطباق والحلل فى انتظارها اعدت كوبا من الشاى وقطع من البسكويت لافطارها وأعادت فتح النار على اللحم كى تحدث المعجزة وينضج قبل وصول ثورة الجياع !!
ياساتر يارب هى حركة طالبان كانت بايتة مع خالد فى اودته ؟! .... بجد حرام كل يوم انظفها وأخليها تبرق وهم ساعتين زمن ويخليها كأن قطر امبابة عدى من جواها!!!
انا ايه اللى خلانى أسيب الشغل بس ؟ مش كان احسن من وجع القلب ده ؟ بس احسن ازاى ؟ ده انا كنت باخد بالعافية 200 جنية وبأصرف اكتر منهم مواصلات ولبس وخلافه .....ده غير عدد ساعات الشغل اللى ممكن توصل من 9 صباحا لحد 6 مساءا وساعات اكتر لما يكون فيه جرد ولا حاجة ........
لما بقيت زى لاجئى الصومال من الطاحونة اللى دايرة فيها ليل ونهار ده غير المضايقات اللى لازم تتعرض لها اى بنت وخصوصا لو كانت مش مرتبطة ........ياستى خلى البساط احمدى هو فيه حد سامعنا ما تقولى عانس !!!
خلاص ما بقتش أخاف من الكلمة دى من كتر ما حسيتها فى عيون الناس يعنى انا داخلة على 29 سنة دلوقتى ........أصحاب كتير لى اتجوازوا وولادهم دخلوا المدرسة كمان وبيقولوا لى يا طنط سلمى !! يعنى خلاص فاضل لك زلطة وتاخدى استمارة ستة يا جميل !!!
نظرت الى المرآة انظر الى ملامحى قد لا أكون جميلة بالمعنى المفهوم ولكن ملامحى متناسقة وشعرى طويل يعنى متوسطة الجمال زى الاف البنات وكمان اهلى حالتهم متوسطة ....
يبقى العريس ح ييجى على ايه ياسمسمة ؟ دلوقتى كل واحد بيحسبها بالورقة والقلم هى بنت مين وعندها كام وجميلة قد ايه ؟ الا من رحم ربى يييييه انا تعبت من التفكير فى الحدوتة دى .....يعنى اللى اتجوزوا خدوا ايه ؟ يالا بلا جواز لا وجع قلب ........
وأخذت تنظف حجرة ملك الصغيرة وهى تضحك على تعليقاتها المكتوبة بين طيات كراسات المدرسة ( يارب المدرسة تتهد يوم الاتنين اللى جاى !!) (مش فاهمة حاجة خالص فى الحساب ولا العربى !!) ( الميس دى غلسة اوى !!)
وأنهت تنظيف الحجرة وجلست تستريح قليلا وهى تلملم الوان ملك وأوراقها ووجدت نفسها تلعب بالالوان وترسم وكأنها تنفس عن بخار مكتوم بصدرها لم يجد له طريقا الا على الورق .....
رسمت بيت كبير على جدرانه قلوب وأشجار بلا حواجز او جدران وبه رجل طويل القامة قوى البنيان حاد النظرات ولكن على شفتيه ابتسامة حنونة .....يمسك بيده ورود ونجوم ومفاتيح لغرف سرية مجهولة .......وخلفه باب صغير نصف مغلق يطل منه رأس طفل جميل وكأنه يختبأ من العالم ويحمل فى عيونه جمال الضوء ورقة النسيم ....... وأفاقت من أحلامها على صوت جرس الباب وهو يعلن وصول أول القادمين وكان خالد...........
( ايه اللى رجعك بدرى كده !!) (عادى يا بنتى هو لازم استنى الحصة الاخيرة والحوارات دى ؟ هو نص جنيه للبواب والدنيا تبقى فل !!) فصرخت سلمى : ( زوغت يا فالح ؟ والله لو بابا عرف ليقطم رقبتك )
فرد بملل ) خلاص بقى خليكى حلوة وبلاش تقولى له وانا ح آكل وانام على طول علشان أسهر أذاكر للصبح يا جميل )
( أمرى لله بس استنى شوية على ما أجهز لك الأكل .....ربنا يرحمنى من الغلب ده يارب !!)
فرد بتلقائية ( ياستى ما احنا بقى لنا مية سنة بندعى ... كبرى بقى يا سمسمة )
فتكهربت سلمى من رده الجارح وان كانت سمعت مثله كثيرا فى مجتمع لا يرحم الأنثى الا لو كان فى احدى يديها صك اعتمادها كمخلوق من الدرجة الاولى .....ولكنها لم تبدى ألمها وردت بساطة

( خلهم مية وواحد ياسيدى !!!!!!!)

[/b]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ELALB_ELTAYEP
مشرفهـ الدردشهـ
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الخميس فبراير 04, 2010 3:05 am

والله قصة شكلها جميل اوى 
عايزة اشوف باقى الحلقات 

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
MR:DoDy
|| ♥ مؤسس المنتدي ♥ ||
|| ♥ مؤسس المنتدي  ♥ ||
avatar

الجنس : ذكر
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الخميس فبراير 04, 2010 3:52 am

هههههههه

فعلا ونعم الهدوء

منتظرين بقيت الحلقات علي نار


غــــــــــــــــــــــ افضل منـــكـ ـــــــــــــــــــروي

قـريبـآ { ~
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
رفيقة القمر
($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
 ($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الخميس فبراير 04, 2010 5:42 am

من عنيا الاتنين اتنو تأمرو بس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
رفيقة القمر
($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
 ($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الخميس فبراير 04, 2010 6:11 am

الحلقة الثالثة


جلست سعاد تتابع المسلسل العربى وفى يدها جوارب خالد ترتقها وكأنها لاتريد ان تجلس بلا عمل ....كانت عيناها مثبتة على التليفزيون وقسمات وجهها تتغير مع تغير المشاهد من ابتسام الى حزن الى مصمصة الشفاة على حال الدنيا .....الى الدعاء على الازواج المفتريين .....فيرمقها زوجها بنظرة مداعبة من تحت الجريدة

التى يقرأها فتسارع بالقول :

اللى فى التمثيلية بس يا أبو خالد !!

ثم تبحث عن سلمى فلا تجدها بجوارها ثم تجدها فى البلكونة وحيدة تطالع المارة فتنادى عليها:

تعالى ياسمسمة اتفرجى معانا دى الحلقة النهاردة حلوة اوى !!

فترد سلمى بلا اهتمام :

( حلوة ايه بس ياماما ده البطل بقاله 5 حلقات بيطلع فى الروح ولسه ما ماتش .... هو انا ناقصة خنقة ؟ )

فمصمصت شفتاها وقالت لها

( انتى كده مالكيش فى الطيب نصيب ده البطل عامل عمايل وهو بيموت !! طيب تعالى اعملى لنا كوبايتين شاى انا وابوكى .....)

فذهبت سلمى الى المطبخ لعمل الشاى ففوجئت بملك تخرج من غرفتها كالصاروخ وتترك واجبها بالطبع لتقول لها

( وانا كمان اعملى لى كوباية شاى يا أبلة سلمى احسن دماغى اتقلبت خالص من الواجب وعمايله .......بس سكر كتير الله يكرمك !!)وقبل ان ترد سلمى سمعت هدير صوت أمها وهى تكاد تأكل ملك بأسنانها

( شاى ايه اللى عاوزة تشربيه يا مقصوفة الرقبة ؟ ادخلى يا هانم كملى واجب الحساب قبل ما أقوم لك !!)

فجريت ملك على غرفتها وهى تبرطم بكلمات غير مفهومة عن السكن على كوكب المريخ !!! فابتسم الاب من خلف نظارته الطبية وقال لزوجته:

ياشيخة حرام عليكى كنتى سيبيها تتفرج على التمثيلية شوية !!

فردت بامتعاض:

تمثيلية ايه بس؟ والله انك طيب.... دى طول النهار من ساعة ما رجعت من المدرسة وهى بتلعب على الكومبيوتر بتاع أخوها ولازقة فى التليفزيون ورامية الواجب لحد قبل ما تنام بساعة ....ويقعد الهم لى أنا !!

فصمت الاب كعلامة على استسلامه ثم نظر الى ساعته فوجدها تقارب التاسعة فسألها بقلق:

هو الواد خالد اتأخر كده ليه ؟ ده ما رجعش من الساعة 3 من بعد ما اتغدى على طول ؟!!

فمصمصت شفاها وردت باشفاق:

عينى عليه يا حبيبى مموت نفسه فى الدروس الخصوصية والمذاكرة .......ادعى له يا ابو خالد الله يكرمك !!

فرد بسخط:

والله انتى اللى مدلعة الواد ده علشان الوحيد .....مش فاهم يعنى ايه دروس فى كل المواد ليه يعنى ؟ ح يسقوا له العلم فى كوباية ؟

فردت بدهشة:

هو احنا بس اللى كده ؟ ما كل الدنيا على ده الحال .....كل الناس بتاخد دروس فى كل المواد فى الثانوية العامة .......ده فيه كمان اهالى بيدوا فى المادة الواحدة درسين استاذ يشرح كويس والثانى بيحل مسائل ويراجع كويس !!

فأجاب بحنق بالغ:

والله العظيم الدلع ده هو اللى ح يضيع الولد ده .....يعنى نبيع اللى ورانا وندخل بمرتبنا كله جمعيات علشان البيه ما يتعبش نفسه فى مادة ولا مادتيين ويذاكرهم لوحده ؟
وعاوزاه يطلع بعد كده راجل ؟ اذا كان مش حاسس اصلا قد ايه احنا بنموت نفسنا ونحرم روحنا من كل حاجة علشان فلوس الدروس الخصوصية بتاعة الباشا ......وياريته حاسس بكده لا ده طول الليل عامل نفسه بيذاكر وهو قاعد على الكومبيوتر ما اعرفش بيعمل ايه ....والله حرام النار اللى مكويين بيها دى !!


فزفرت باستسلام وهى تقول:

عندك حق والله انا مش عارفة فلوس الجمعيات دى ح تخلص امتى – ده حتى فلوس الجهاز اللى كنت بأشيلها لسلمى كل شهر – مش عارفة اشيل لها حاجة من فترة .....بس معلش ان شاء الله ييجى بفايدة ويجيب مجموع حلو يفرحنا ان شاء الله ......


فأجاب بصدق:

هو انا يا سعاد ح أستخسر فى ابنى ؟ انا نفسى اشوفه احسن واحد فى الدنيا كلها ....بس اللى مزعلنى اننا زمان كنا بنشيل هم اهالينا ح يدفعوا مصاريفنا ازاى لكن دلوقتى الانانية بقت هى الاساس .....الابن مالوش دعوة اهله يجيبوا له الفلوس منين ؟ المهم انه ياخد دروس فى كل المواد حتى لو مش محتاج لها والمهم انه يجيب لبس عجيب زى اللى أصحابه لابسينه ويجيب احدث السيديهات والشرايط ويخرج ياكل فى المطعم الفلانى ويدخل السينما الفلانية مع الشلة والا ح يبقى ابوه دقة قديمة ومش عاوزه يبقى زى اصحابه .............
فردت باستسلام:
ح نعمل ايه يا ابو خالد هو زمانهم كده ......

.ثم ضحكت لتلطيف الجو وقالت:

انت اللى الظاهر عجزت علشان كده زعلان من الشباب ......ح ناخد زماننا وزمن غيرنا ؟
فلانت ملامحه وابتسم:

ماشى يا ستى انا عجزت بس انتى ما شاء الله عليكى كل سنة بتبقى احلى من اللى قبلها !! هها وأرضاها اطراء زوجها لها وقالت بخجل:

(بس بقى يا ابو خالد سلمى تسمعنا !)
ففوجئت بسلمى ممسكة صينية الشاى وهى تضحك وتقول:

( انا هنا من الصبح يا جميل ....ولو عاوزانى اروح اجيب مشبك من دمياط وارجع بكرة انا تحت امرك !!)

استنوا الحلقه الرابعه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
رفيقة القمر
($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
 ($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الخميس فبراير 04, 2010 6:19 am

وادى الحلقة الرابعة هدية منى ليكو
الحلقة الرابعة
رجع خالد مع أصحابه من السينما وهم يدخنون السجائر ويضحكون بصوت عالى ويعلقون على الفيلم الذى شاهدوه
-احمد : بصراحة فيلم جامد موت .....ولا العربية اللى البطل كان راكبها دى ييجى لها بنص مليون جنيه
- خالد : ياعم هى العربية بس ؟ شفت الفيلا ولا الشالية اللى كانوا بيصيفوا فيه ؟ انا مش عارف العالم دى بتجيب الفلوس منين
-احمد : مش كان الواحد طلع لقى عنده اب متريش كده بدل الفقر اللى احنا فيه ؟
-فرد خالد بضيق : انا عارف ايه البخت ده ياعم ده الواحد كل ما يشوف تمثيلية ولا فيلم يلاقى الحوارات بتاعة الفيلل والقصور كأن دى بلد تانية مأجرينها !!
-احمد : لا ويقولك ذاكروا وموتوا نفسكم فى الثانوية العامة .......علشان تدخل الجامعة وتقعد تذاكر كمان 4 او 5 سنين وبعدين تقعد جنب والدتك تقشر بصل طيب ما نقشره من دلوقتى احسن ........!!!!!!!
-
- فقال خالد بانفعال : والله العظيم كل ما اقول ح أذاكر وابطل تكبير الدماغ ده اقول وأخرتها ايه يعنى ؟ وايه الفايدة ؟ بلا وجع قلب ياعم !!!!
-احمد : لا وكمان مطلوب منك لما تتخرج انك تتجوز وتفتح بيت ده على اساس انك اصلا ح تكون اشتغلت واشتغلت بالفين جنية كمان !!! يعنى ممنوع ولا واحد يتجرأ ويفكر يحب ولا يتجوز ..........ويقول لك يا عم حوار الجواز العرفى ده انتشر ليه ؟ العام دى مش حاسة بحاجة ولا بيهرجوا ؟
-فرد خالد باحباط شديد : خلاص ياعم احمد نكدت علينا يالا انا مروح أحسن أبويا زمانه بلغ البوليس !! سلاااااااام
-
-
-
استقبله والده بقلق عاصف وغضب عارم : كنت فين ياباشا ؟ كان مفروض ترجع من 3 ساعات وزيادة !!!!
فاستعد خالد لتأليف كذبة جديدة وقال ببراعة : معلش يابابا اصل مدرس الكيمياء اتأخر وبعدين بعد ما جه قسمنا مجموعتين وانا كنت فى التانية وبعدين .......
فأنقذته أمه من براثن أبيه وقالت : خلاص ياحبيبى ربنا يعينك اكلك جوة فى المطبخ كل وادخل نام وح اصحيك الفجر تذاكر شوية ....
فلم يضيع الفرصة واطلق الريح لساقيه وترك امه تواجه البركان وحدها
-والله العظيم ياسعاد الولد ده لو باظ يبقى دلعك فيه هو السبب !!!
-فردت باستكانة : هو احنا عندنا غيره ياابو خالد؟ ربنا يخليهولك ده راجلنا وسندنا من بعد عمر طويل لك يا اخويا وبعدين ماهو مموت نفسه فى الدروس والسهر اهه .....حيعمل ايه تانى ؟
-............. وتركها ودخل غرفة نومه .....
-فدخلت وراءه وابتسمت لتلطيف الجو استعدادا لالقاء قنبلة جديدة : ربنا يخليك لينا وتشيل ولاده وولاد سلمى وملك كمان !!!!!!!
-فرد بحزن وشرود : سلمى .........
-فوجدتها الفرصة المناسبة لتطلب طلبها : مالك سهمت كده ليه بكرة ان شاء الله تتجوز وييجى لها عدلها وتفرح بولاد ولادها ...بس هى لو تخرج وتشوف الدنيا يمكن العريس ييجى .......انت مش بتشوف البنات عاملين ايه فى نفسهم علشان يتجوزوا ........عارف سعاد اللى فى العمارة اللى جنبنا حنتها بكرة ومامتها عازمانا انا وسلمى وملك اصل القعدة كلها ستات وبنات بس .....عارف ....
-فقاطعها بغضب : كفاية ياسعاد انتى عارفة انى مش باحب ادلل على بنتى علشان تتجوز ده رزق ربنا كاتبه باليوم والساعة مش محتاج اننا نلف على الافراح علشان نجيبه !!
-فردت عليه بتوسل : ياسيدى ادينا بنسعى للرزق ده !! وبعدين اهى فرصة البنت تخرج شوية بدل الحبسة اللى هى فيها دى على طول ..علشان خاطرى يا محمود ما ترفضش لو صحيح انا غالية عندك !!
-فرد باستسلام وهو يستعد للنوم : خلاص انتو أحرار اعملوا اللى تعملوه تصبحى على خير
فطارت فرحا بموافقته التى انتزعتها منه وذهبت الى غرفة سلمى التى وجدتها تقرأ وقالت لها : سمسمة بابا وافق اننا نروح حنة سعاد بكرة !!
فدق قلبها لعرض امها لأنها تعلم توابعه وردت بقلق معلش ياماما انتى عارفة انى مش باحب اروح افراح ..روحى انتى وملك !!
فهبط قلب الام فى قدميها لرفض ابنتها بعد كل ما فعلته : ليه بس يا حبيبتى اهو نغير جو البيت شوية وبعدين القعدة كلها بنات مفيش رجالة مش عاوزة تروحى ليه ؟
فعضت سلمى على شفتيها ولم تستطع ان تخبر امها كم تجرح كرامتها ونفسيتها فى مثل هذه القعدات الحريمى وردت باستكانة : اصلى ياماما ما اعرفش العروسة اوى وبعدين.......
فتوسلت امها اليها وهى تعلم سبب رفضها وقالت : علشان خاطرى ياسلمى والدة العروسة اتحايلت على يرضيكى اكسفها ؟ لو لى خاطر عندك روحى معايا وبعدين انتى عارفة المفعوصة ملك بتتعبنى قد ايه فى الخروج علشان خاطر ماما ياسمسمة !!
فردت سلمى باستسلام بعد كل هذا الحصار : خلاص ياماما ح اروح معاكى بكرة ان شاء الله !!!!!!!!!!

استنوا الحلقه الخامسه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ملكة الورود
($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
 ($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الجمعة فبراير 19, 2010 2:13 pm

هههههههههههههههههههههههههههههه
تسلم ايدك يا لوللو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
MR:DoDy
|| ♥ مؤسس المنتدي ♥ ||
|| ♥ مؤسس المنتدي  ♥ ||
avatar

الجنس : ذكر
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الجمعة فبراير 19, 2010 5:51 pm

هههههههههههههههههههه

كل واحد بيخد نصيبو

مستنين يا علا بقيت الحلقات


غــــــــــــــــــــــ افضل منـــكـ ـــــــــــــــــــروي

قـريبـآ { ~
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
رفيقة القمر
($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
 ($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   السبت فبراير 20, 2010 12:39 pm

العفو يا جميل
حاضر يا محمود من عنيا ورجليا

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
رفيقة القمر
($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
 ($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الأحد فبراير 21, 2010 3:27 am

الحلقة الخامسة

ما نمتش لحظة واحدة طوال الليل من شدة القلق .....عريس ؟! على طول كده ؟ ده احنا ما قعدناش فى الفرح ساعتين ؟ والبنات كانوا عاملين

عمايل فى نفسهم رهيبة .....ليه أنا ؟ مش عارفة ليه مش مطمئنة للحدوتة دى !!!!
وخصوصا ان ذكرياتى مع العرسان كلها نكد .....اى

واحد طهقان من عيشته او عاوز ينكد على بنات الناس كان بيجى لى !! وخصوصا ان طلباتى متواضعة جدا وكمان أهلى مش ماديين ويهمهم

انهم يفرحوا بى مع عريس طيب ويتقى الله فى بنتهم .........
لكن ما شاء الله كل اللى اتقدموا لى فيهم عيوب قاتلة اللى ماعمره ما صلى الا

فى المناسبات والاعياد الرسمية !! واللى عاوز يتجوز على مراته بدون اى أسباب !! واللى شخصيته بشعة وغاية فى التسلط عاوزنى اقطع

علاقتى بكل الكون بما فيهم أهلى لو أمكن ........وممنوع الزيارات والاجتماعيات بكل انواعها يعنى جواز مع الشغل والنفاذ !! يعنى

بصراحة حاجة تخلى اى واحدة فى الدنيا تكره كلمة عريس وما يتبعها من الفرجة والزيارات المحبطة التى تنتهى دائما بكسرة قلب .......هو

قلبى طبعا !!!!!!
- يالا بقى يا سلمى قومى من السرير احنا ورانا حاجات كتير ح نعملها ياعروسة !!- رددت على ماما باحباط : عروسة ؟

بذمتك ما زهقتيش من الحدوتة دى ياماما ؟ خلاص بقى كبرى دماغك !!
-فدقت على صدرها : اكبر دماغى ؟ ليه هو انتى وحشة ولا انا نشرت

لك اعلان اريد زوجا ؟ ماهى ام العريس هى اللى شافتك فى الحنة وطلبت انها تيجى هى وابنها علشان يقابلونا .......انا مالى بقى ؟ نقول

للنصيب لأ؟
فجاوبتها بمكر : بذمتك يا جميل انتى ما حطيتى شوية البهارات بتوع الامهات زى – دى بنتى دى زى النسمة تتحط على الجرح

يورم !!.....دى ست بيت لهلوبة تنضف ولا الفليت !!...ده كان كلينتون شخصيا طالب ايدها واحنا اللى ما وافقناش صح ولا لأ ؟
فاحمر وجه

ماما وارتبكت كالأطفال ولم تجد مخرج الا من استخدام سلطاتها كأم بالشخط فى : ياسلام عليكى يارايقة يالا عاوزين ننضف البيت قبل الناس ما

ييجوا ولا الفلبينية بتاعتنا هى اللى ح تنضف البيت ؟
--مش عارفة ليه كل واحدة بييجى لها عريس بيحصل تار بينهم وبين فرش البيت؟ هاتك

ياخبط ورزع وتنفيض ومسح وتتحول العروس المنتظرة الى زوبة الشغالة !! كأن العريس ح يبص تحت السجاد يشوف الارض ممسوحة ولا

لأ ؟ ما كفاية التنظيف اليومى العادى وخلاص ؟
حيلى اتهد خلاص انا وماما فى مسح وتنظيف الشقة وبعد أن أخييييرا انتهينا وظهرت على

بوادر الكساح المبكر.......بدأت ماما فى القاء الاوامر يمين وشمال الى كل من فى البيت :
-خالد روح هات الجاتوة والحاجة الساقعة بسرعة

........خلينا نستفيد منك مرة واحدة لله !!
-ملك هانم روحى لطنط ليلى اللى فوقينا وقولى لها ماما بتسلم عليكى وتقول لك عاوزين طقم

الكاسات المدهب واوعى تكسريه لأرميكى من البلكونة .....!!
-وانت ياابو خالد روح هات لنا فاكهة من عند الفكهانى اللى على الناصية أحسن

ابنك بيقف زى البيه ويجيب كل الفاكهة ضاربة مش عاوزين نتكسف قدام الناس .........
-وانتى ياسلمى قاعدة كده ليه ؟ قومى شوفى

حتلبسى ايه ؟ وبلاش طقم الميتين البنى اللى انتى بتحبيه ........اصل ام العريس أروبة اوى !!
واندفع كل واحد من أفراد الكتيبة لأداء

المهمة الموكلة اليه من الجنرال مانجر الست ماما .......الا انا كان جسمى مهدود من علقة التنظيف وكنت متأكدة انى اول ما ح ادخل اودتى

ماما ح تندهنى لأى سبب من الأسباب !!
وفعلا !!!!!!!-ما تنسيش ياسلمى تطلعى مفرش السفرة اللبنى اللى فى الرف اللى فوق فى الدولاب

وتفرشيه واغسلى الورد احسن يقولوا جايبينه من القرافة !! وطلعى طقم الشاى الصينى بتاع الضيوف واغسليه و .......
-الا صحيح ياماما

هم العرسان ما بيشربوش الشاى فى الكوبايات ليه زى بقية مخاليق ربنا ؟ لازم فى الفناجين ؟ ده انا بيتهيألى انهم بيعملوا الفناجين مخصوص

فى الاطقم الصينى علشان العرسان .........!!!!
-فردت بضيق : انا مش باخد منكم كلكم الا وجع القلب .. يالا يابنتى ورانا مية حاجة قبل

ما الناس ييجوا !! علشان خاطرى يا سلمى لو لقينا العريس كويس نتكل على الله على طول !!!!!
-فرددت بقلق وتعب : ياماما ما تقلقيش

انا كمان تعبت من حدوتة العرسان الخايبة دى .......كل واحد ييجى يتفرج على شوية ويسيبنى وياريت فى حد فيهم كويس كنت اتجوزت

وخلصت لكن على يدك كلهم بسم الله ما شاء الله ينفعوا يروحوا الاصلاحية !!!!!!
والناس بتتهمنى انى انا اللى بارفض العرسان لحد ما كبرت

طيب لو كان واحد فيهم بس فيه 10 فى المية من احلامى كنت اتجوزته علشان اخلص من كلام الناس والسنتهم اللى عاوزة قطعها .......ده

انا حتى بطلت احلم ولا احط مواصفات للانسان اللى ح اتجوزه .....خلاص ما باقاش من حقى وانا داخلة على التلاتين ...دى البنات زى

الرزوأصغر وأجمل منى ....... انا بقى اللى حا قعد واتشرط ؟ على ايه يعنى لا انا ملكة جمال ولا ابويا وزير ولا عندنا عزبة ولا عمارة

.......ما تقلقيش ياماما اللى زيي مش من حقها تدلع ولا تتشرط .....حتى الحق ده ضاع منى خلاص ........
واحتضنتنى امى عندما

اجهشت بالبكاء وبكت هى الاخرى وعوضنى حضنها الدافىء عن قسوة الناس ومرارة الافتقاد الى كتف رجل ألقى عليه همومى ....وردت من

بين دموعها :
اوعى اسمعك تقولى كده تانى ..ده انتى ست البنات ....وبعدين لسه نصيبك ماجاش .......ده مكتوب اسمه عند ربنا من قبل ما

تتولدى ... بكرة اشوفك احلى عروسة فى الدنيا .......وبعدين ياستى ما تقلقيش اوى ما فاتكيش كتير انتى مش شايفة ابوكى واللى عاملة

فينا ؟ اهى الرجالة كلها واحد !! نصيحة من امك غمضى عينيكى واتجوزى كلهم زى بعض وقولى يارب !!
فابتسمت وهى تمسح دموعى وانا

لا اريد ان افارق حضنها وكأنى جنين سأموت لو تركته .......
.وجاء بابا وهو يحمل الجاتوة والحاجة الساقعة فتعجبت ماما وسألته : ليه انت

اللى جايبها ؟ امال خالد فين ؟
- قابلته خرج من الحلوانى أخدت منه الحاجات وبعته يشترى هو الفاكهة علشان رجلى تعبانى اوى !!!!-

فصرخت ماما : انا مش قلت لك اشترى انت ؟ البيه ده حيجيب لنا مربى فاكهة مش فاكهة وحتنفضح قدام الناس .....
فتمتم بابا بكلمات ساخطة

ودخل غرفته وترك ماما تغلى وتقول : ايه الغلب ده ؟ لا يمكن انتفع بحد منهم أبدا ...آه يا قلبى ياانا .......
وقبل ان تفيق من الصدمة جاءت

ملك تحمل الكاسات المدهب وعدتهم ماما فوجدتهم خمسة فقط فسألتها : هى طنط ليلى ادتك الطقم ناقص ولا ايه ؟
فردت ملك بثقة : لا ياماما هى

الاطقم الجديدة 5 بس !!!
فعرفت ماما انها كسرت كأس منهم وهمت أن تجرى وراء ملك التى فرت كالزئبق الى الشارع وهى تصرخ: هو كل

عريس بعلقة يا ربى ؟
وأخذت أهدىء من ماما قبل ان تأتيها بوادر شلل مبكر من السيرك المسمى بأسرتنا المصونة .......ونظرت الى الساعة

فوجدت لم يتبقى الا ساعة ونصف ويأتى العريس وأمه ..فدق قلبى بعنف وأخذت أنظر الى عقارب الساعة وهى تتحرك وكأنها تحمل معها

مصيرى

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
رفيقة القمر
($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
 ($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الأحد فبراير 21, 2010 3:42 am

الحلقة السادسة

جلست فى غرفتى بعد ان غيرت ملابسى وارتديت الطقم الجديد –اللى ماما دافعة فيه الشىء الفلانى !!- واحترت هل

أضع ماكياج أم لا ؟ فى العادة انا لا أضع الا قليلا ولكن فعلا انا نفسى الجوازة دى تكمل بأى شكل ....يعنى هى ح

تكمل بالماكياج يا سلمى ؟ ما تعقلى كده !!

قررت أن أضع ماكياج خفيف جدا فقط يخفى الهالات السوداء تحت عينى من قلة نومى بالأمس .....

ياسلام لو دى تكون آخر مرة أتعرض فيها للمسرحية دى ويكون فعلا هو ده العريس المنشود اللى المواصلات أخرته

شوية !! ربنا يجعله آخر العرسان !!هو كل اللى سمعته عنه كويس محاسب اسمه مجدى وعنده 36 سنة وعنده شقة

فى بيت أهله .....يعنى مالكيش حجة ياست سلمى وسيبك بقى من حواديت البنات الفارغة ....أصله قصير اوى

....اصلع فلة ! ....فتحات مناخيره مش مريحانى !.......طوييييييييييل أوى والجزء التانى منه نازل فى الاسواق

قريب .........!!

المهم الشخصية والتدين والاخلاق وحتى لو كان غتت شوية على رأى ماما غمضى واتجوزى كلهم زى بعض فى الآخر !!

اتأخروا نصف ساعة وأخذت أنتظرهم من وراء شباك اودتى أحسن يكونوا غيروا رأيهم وفلسعوا يا رجالة !!وأخيييييرا

لمحت الست والدته وهى تنزل من عربية ميكروباص أمام منزلنا (ايه ده مش يركبوا تاكسى؟) ومعها انسان طويل

وعريض ولابس بدلة كحلى أكيد هو المغفور لشبابه العريس ! شكله من بعيد كده كويس طول بعرض بارتفاع على رأى

عادل امام عريض المنكبين شلولخ !!!!!!! آدى اول حاجة تفتح النفس ربنا يستر !!

وجاءت رويتر البيت ملك هانم وهى تزف البشرى والدم يتقافز من وجنتيها وقالت وهى تلهث

( العريس جه ياابلة سلمى .......ده كبير اوى على فكرة عاوز له سلم علشان أسلم عليه !! ماما بتقول لك هاتى

صينية الحاجة الساقعة والجاتوة وتعالى بسرعة!)

ذهبت الى المطبخ وانا اتمتم فى تعجب اشمعنى العرسان اللى اول ما بيقعدوا بنلزق لهم الحاجة الساقعة فى وشهم على

طول ؟ ما اى ضيف بيقعد شوية وبعدين يشرب حاجة ! الظاهر ان دى طريقة تكتيكية من الامهات علشان العرسان ما

تطفش بسرعة !!!حملت الصينية الميمونة ودخلت ودقات قلبى مثل مزيكة حسب الله ودخلت الصالون لأجد ماما وبابا

والعريس وأمه..... والحمد لله ماما لحقتنى وأخدت منى الصينية قبل ما أوقعها على أم العريس وتبقى مصيبة من أولها !!
(اهلا اهلا بعروستنا الحلوة .....ايه الجمال ده كله ؟ ) قالتها أم العريس وكأنه أكلشيه محفوظ بتقوله كل الحموات فى

الحالات دى !

وأخيرا جلست وانا أكاد أذوب من الخجل وأنا أشعر أن كل العيون تتفحصنى وتعاين كل مللى فى جسدى وبالعافية

اختلست نظرة الى العريس لأجده أضخم مما رأيته فى الشباك حتى تقاطيع وجهه من الحجم العائلى ! وعنده شنب ما

شاء الله ماشفتش زيه فى حياتى ....يعنى لو اشتريت صقر مش ح احتار أحطه فين ؟حاجة كده من الرجالة بتوع زمان

الجامدين يعنى لو شخط فى شخطة ح يبعتنى السنبلاوين !!

وقعد بابا يستجوبه كالعادة ولاحظت انه يرد بكلمة او كلمتين على الاكثر ويحمر وجهه وتلحقه الست والدته وتجاوب بداله

ولما لاحظت تعجب بابا ردت بسرعة :

( أصل مجدى مش بيعرف يتكلم مع الناس كويس أصله بيتكسف !! )

ومصمصت ماما على شفتيها من انسان الغابة اللى بيتكسف ده وسألتها ( هو وحيد ولا ايه يا أم مجدى ؟ )

فردت باشفاق ( أيوة ياختى ده وحيد على أربع بنات ومن كتر خوفى عليه من الحسد ربيته زى ما ربيت أخواته البنات

تمام ....ما يعرفش يروح ولا ييجى لوحده أبدا ولازم ياخد رأيي فى كل حاجة حتى فى أكله ولبسه انا اللى باختار له

كل حاجة بنفسى .......لما انا نفسى ومنى عينى اجوزه علشان أرتاح من مسئوليته شوية !!)

واصطبغ وجه عريس الغفلة بالحمرة وانقلب الوضع انا اللى باتفرج عليه وهو يمسح عرقه .......وبعدين قلت فى بالى

اوعى تفركشى الجوازة ياسمسم اهو أحسن ما يكون شرس ويورينى العين الحمرا والبرتقالى كمان .....اهو اربيه على

ايدى أحسن !وكأن اجابة حماتى المصونة وقفت فى زور بابا فسأل العريس ( وحضرتك ما اتجوزتش ليه لحد دلوقتى يا

أستاذ مجدى ؟ )

فرد بخجل وتلعثم : ( أصل ماما ما وافقتش على العرايس اللى قبل كده !! ولا اقول لك اسألها حضرتك هى تقولك أحسن !!)

فتمتمت أمى باستغراب : عرااايس ؟!!!

فأجابت امه بكل ثقة : ( والله ما اكدبش عليكى انا خطبت له قبل كده 6 مرات .....مش عارفة البنات حصل لها ايه ؟

مابقاش ينفع معاهم الراجل الطيب السكرة زعلانين انه يعتمد على فى كل حاجة هو انا مش امه برضه ولا ايه

؟.....طيب ده ابنى دودو ده بالدنيا كلها لو أطول انى أخبيه جوا عينيا من الهوا الطاير كنت عملت والله !!!!)

جلست أراقب انفعالات سوسن ... أقصد دودو.... يوووة عريس الغفلة !!وهو يراقب أمه بانبهار مثل الطفل الذى يراقب

امه وهى تطبخ وكأنها تسوى الاعاجيب !!

اه يانى يا خيبتك يا سلمى .. يعنى اتجوزه وأخلى أمه تختار لنا ح ناكل ايه النهاردة ولا تختار ليه ماهى اكيد بتأكله

بايديها وكمان شقته فوقها فى نفس العمارة يعنى ح يرفع صباعه يستأذنها لو حب يقعد معايا فى البلكونة بعد الشر ولا

حاجة .....!!تبادلت ماما نظرات خيبة الامل مع بابا الذى احمرت أذناه وارتفعت صفارات الانذار واستعد لهجوم أرض

أرض على دودو ووالدته العزيزة .....وانقذت ماما الموقف قبل أن يطلب لهم شرطة المسطحات ...!!!!
.
وقالت على عجل لأم العريس وهى تنهى اللقاء الكارثة : والله شرفتونا اوى يا أم دودو !! بس ادينا فرصة نفكر ونرد

عليكم .......وحاسبى على دودو وانتم ماشيين احسن يتكعبل ولا حاجة بعد الشر عليه !!!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ELALB_ELTAYEP
مشرفهـ الدردشهـ
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الأحد فبراير 21, 2010 8:48 am

ههههههههههههههههههههههههههه
يا عينى يا سلمى
دههههههههههههههههههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
رفيقة القمر
($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
 ($ ♥ عضــ متميز ــــو ♥ $)
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الأحد فبراير 21, 2010 10:02 am

اه والله صعيت عليا 
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
яøNey
...::| نائبـ اداري |::...
...::| نائبـ اداري |::...
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الجمعة يوليو 16, 2010 6:19 am

هههههههههههههههههههههههههههه والله ياعني ماشفتش هدوء بالشكل ده هههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
doooda
عضو شدد حيلو
avatar

الجنس : انثى
منين :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا   الأربعاء أغسطس 04, 2010 6:10 pm

حلوه اوى تسلم ايديك ياقمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
يوميات عائلة مصريا جدااااااااااااا هادية جدااااااااااااا وطبيعية جداااااااااااااااا
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
MazIka ZooM : Films - Songs - Games - Programs - Wrestling :: 
(¯`°•.¸¯`°•. المنتدى الترفيهى Forum entertainment l .•°`¯¸.•°`¯)
 :: يوميات روشه طحن | rewsh days
-
انتقل الى: